Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

donderdag 11 augustus 2011

Zakelijk Twitter: 25 tips

In onderstaand artikel heb ik enkele tips voor het gebruik van zakelijk twitter opgesteld. Lees deze tips voordat u twitter zakelijk gebruikt.

Begin met luisteren: ontdek via search.twitter.com waarover mensen tweeten.

Zorg ervoor dat de vormgeving van uw Twitter-account aansluit bij de wijze waarop uw bedrijf zich via andere media presenteert.

Gebruik een foto.

Beschouw Twitter als kanaal voor conversatie en niet primair voor sales.

Maak het account zo menselijk mogelijk. Praat zo veel mogelijk als mens niet als bedrijf.

Let op de spelling.

Denk vanuit de toegevoegde waarde voor de volger. Wat willen zij van uw bedrijf weten? Hoe kunt u hun leven mooier, handiger, aangenamer of vrolijker maken.

Wees behulpzaam. Beantwoord vragen en ga op een goede manier met klachten om. Bied excuses aan waar excuses op z'n plaats zijn. Kritiek ontstaat meestal niet doordat er een fout gemaakt is, maar doordat de klacht van een klant niet serieus genomen wordt.

Maak er geen reclamemedium van, tenzij u echt spectaculaire aanbiedingen heeft.

Organiseer een prijsvraag. De kans op retweeten hierbij is groot.

Laat meerdere mensen vanuit uw bedrijf tweeten. Iedereen heeft zijn/haar eigen netwerken en specialiteiten.

Retweet berichten die interessant voor je volgers zijn.

Maak gebruik van analyse software om het aantal volgers, retweets en clicks te meten.

Maak het interactief. Vraag volgers om hun mening.

Wees consequent qua inhoud. Men volgt u immers om een bepaalde reden.

Volg andere interessante mensen. Zij zullen een toegevoegde waarde voor u hebben.

Tweet niet te veel over je eigen producten.

Als je wel over je eigen producten tweet, lever dan toegevoegde waarde. Gebruiksadvies, onderhoudstips e.d.

Klop uzelf niet steeds op de borst. Dan gaat veel mensen enorm tegenstaan. Een beetje trots mag natuurlijk wel.

Gebruik direct message voor 1-op-1 conversaties.

Gebruik software zoals Tweetdeck om eenvoudiger en sneller te tweeten.

Tweet niet te veel tijdens kantooruren. Dit geldt met name voor mensen met hoge uurlonen (notaris, advocaat, consultant).

Kort url's in via sites als bit.ly.

Onthou dat u het niet iedereen naar zin kunt maken. Volgers zullen komen en gaan.


Laat gerust uw reactie weten op de bovenstaande tips voor zakelijk twitter. Hou er rekening mee dat er veel schrijvers, consultants en sprekers zijn die het gebruik van Twitter onterecht hypen. Net als ooit met viral marketing gebeurde. Er zijn in ons land slechts enkele voorbeelden bekend van bedrijven die enorm veel voordeel halen uit Twitter. Uiteindelijk draait het ook bij Twitter om de boodschap en niet primair om het medium.

Uw omzet zal normaal gesproken niet met vijftig procent toenemen als u besluit te gaan twitteren, maar het maakt slechts een onderdeel uit van de totale marketingcommunicatiemix van uw bedrijf.

Bedrijven die al lang fanatieke fans hebben (zoals Efteling, Starbucks, Coca Cola en Nike), zullen doorgaans veel meer impact hebben op Twitter dan een saaie verzekeringsmaatschappij. Laatstgenoemde bedrijf zal zich echter wel goed kunnen onderscheiden op het gebied van service.

Het is trouwens mijn ervaring dat bedrijven als Hi en Ziggo door het openbare karakter van Twitter veel sneller reageren op tweets dan op e-mail.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget