Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

dinsdag 27 maart 2012

Laadtijd webshops: welke laadt het snelst?

De laadtijd van een website is enorm belangrijk. Naarmate een site sneller laadt, zal de gebruikservaring en hierdoor ook de conversie verbeteren. Daarnaast is de laadsnelheid een ranking factor in Google. Niet alleen voor de organische resultaten, maar ook voor de Quality Score in een AdWords campagne.

Google biedt met de Page Speed Online Tool een mogelijkheid om te zien in hoeverre webshops geoptimaliseerd kunnen worden (*) om ze sneller te maken. Onderstaande ranglijst laat zien welke websites hun zaakjes het best en het slechts voor elkaar hebben. Een score van 96 (op een schaal van 1 tot 100) betekent dat er weinig ruimte voor verbetering is. Bij HEMA daarentegen (score 51) is er nog genoeg "room for improvement".

De Grote Speelgoedwinkel: 96
Wasmachine.nl: 94
Horloges.nl: 93
Neckermann: 93
Bol.com: 92
Zalando:92
Ziengs: 91
Wehkamp: 90
Vistaprint: 88
Fonq: 88
Dell.nl: 83
Transavia: 81
Computerstore.nl: 79
C&A: 78
Otto.nl: 76
Apple: 76
Prenatal: 69
Mediamarkt: 68
Albert.nl: 68
Omoda: 68
Intertoys: 59
Alternate: 59
Bijenkorf: 54
Kleertjes.com 52
HEMA: 51

Dit onderzoek is uitgevoerd op 27 maart 2012.
Bij dit onderzoek is gebruik gemaakt van de Page Speed Online Tool van Google.

Een mooie tool om de snelheid van een site te meten, is deze op webhostingtalk.

* The Page Speed Score indicates how much faster a page could be. A high score indicates little room for improvement, while a lower score indicates more room for improvement. The Page Speed Score does not measure the time it takes for a page to load.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget