Dit blog gaat over Google Ads. Lees hier nieuws, tips en andere nuttige informatie over adverteren in Google Ads.

woensdag 30 juli 2008

Browse Rank Microsoft’s alternatief voor Pagerank

Microsoft is bezig met het ontwikkelen van een nieuw algoritme om de relevatie van een webpagina te bepalen. Tot op heden gebruikt Google de zogenaamde Pagerank techniek welke de relevantie bepaald d.m.v. het aantal inkomende links en het type link.

De zogenoemde browse rank zal de relevantie gaan bepalen d.m.v. het surfgedrag van de gebruikers. De users zullen op een bepaalde manier door de zoekresultaten bewegen en zullen op de ene site langer blijven hangen dan de andere. Op die manier kun je dus bepalen welke site de meest interessante informatie bevat en welke site niet in de resultaten thuis hoort aangezien alle gebruikers hier al binnen 10 sec. weggaan.

Op zich is het een positieve reactie van Microsoft om de relevantie van de zoekresultaten een beetje relevanter te maken. Immers de Pagerank techniek van Google ligt ook al enige tijd onder vuur aangezien deze relatief makkelijk te manipuleren is, en bij browse rank gaat het straks allemaal om kwalitatief goede content. Echter zal het succes ervan geheel afhangen van het verkrijgen van zoveel mogelijk data over het surfgedrag van gebruikers op de betreffende website. Dit zal een lastige worden. Voor Google is dit veel makkelijker te doen aangezien er een hele grote groep gebruikers is die de Google Toolbar geinstalleerd heeft staan.
Voor de volledige omschrijving van Browse Rank, zie dit document.

Geen opmerkingen: