Het zoemt al jaren rond als "the next big thing in webmarketing": behavioral targeting. Wat is het? Wat kan je ermee? Wat zijn de voordelen?
Letterlijk gezien is het het afstemmen van de content en advertenties op grond van het gedrag van bezoekers. Iemand die tijdens een vorig sitebezoek interesse heeft getoond in een Epson printer, maar nog niets besteld heeft, kan je tijdens een nieuw bezoek een speciale aanbieding van een Epson printer tonen. Indien hij/zij de printer besteld heeft, laat je de klant tijdens een hernieuwd bezoek een aanbieding van een Epson printer cartridge zien.
Het voordeel voor de verkoper is dat de conversie zal stijgen en de bezoeker profiteert van gerichte aanbiedingen.
Targeting kan vrij breed ingezet worden:
- Demografisch: we tonen mannen een andere pagina dan vrouwen
- Contextueel: we laten de advertenties aansluiten bij de artikelen op de site
- Geografisch: we attenderen sitebezoekers uit Groningen op de nieuwe winkel die we in de Herestraat geopend hebben
- Gedrag: iedereen die minimaal twee productpagina's voor printers heeft bekeken, krijgt bij een volgend bezoek aan de homepage, printer aanbiedingen te zien
Binnenkort zal ik op deze site de resultaten van enkele praktijktesten melden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten