Het is nu voor bedrijven ook mogelijk gebruik te maken van de Facebook Timeline. Of nog sterker eigenlijk, vanaf 30 maart 2012 is het zelfs verplicht.
Omdat een beeld veel meer zegt dan duizend woorden, adviseer ik jullie naar onderstaande video te kijken om de mogelijkheden te bekijken.
Anneli Rispens (KREM) geeft onderstaand weer wat de implicaties voor design en development zijn.
- Je kan een cover foto uploaden (851 x 315 Pixels) , hierin mag je echter geen acties communiceren en niet een call to action bv om je page te liken. Doe je dit wel, dan is dit tegen FB regels en kan je page worden verwijderd.
- Je profile page heeft andere requirements (180 x 180 pixels to 32 x 32 pixels)
- Je tabs en views zijn voortaan getoond onder je coverfoto en dus niet meer in de rechter zijbalk. Hier zit meteen het grootste issue. Je kan geen standaard landingstab meer instellen. Iedereen land automatisch op je timeline tenzij ze via een Facebook Marketing campagne naar een campagne tab/app worden gestuurd. De welcome tab is hiermee dus gekilled.
- De tabs staan voortaan in een dropdown menu aan de rechter zijkant onder je cover foto. Je kan 1 tab laten featuren (bij edit page opties) maar verder zijn er niet meer standaard meerdere of alle tabs zichtbaar.
- Wat wel mooi is is dat je de icoontjes van je tabs makkelijker aan kan passen door een ander plaatje te uploaden.
Ook wat betreft content en engagement geeft Anneli aan wat de gevolgen zijn voor de Facebook Timeline voor bedrijven.
- Engagement wordt key. Je kan via een welcome tab niet meer de standaard call to action “like us” communiceren naar nieuwe fans. Wat is dus nog de reden voor mij om een page te liken?
- Antwoord, het belang van een goede content en activatie strategie/plan en een engamentplan. Dit is de manier om fans aan je te verbinden en je content viraal te laten gaan zonder er keiharde marketing campagnes tegenaan te hoeven gooien. Bedrijven zullen dus steeds creatiever moeten worden met hun updates. In principe een goede zaak.
- Verder wordt Facebook marketing in toenemende mate belangrijk. Wanneer je een tab/app onder de aandacht wilt brengen zul je hier naar moeten referen of in een post op je timeline, of dmv Facebook ads.
- Je kan fans prive berichten sturen en zij jou ook. Ik heb het idee dat consumenten hier niet zo blij van zullen worden als dit te vaak gebeurt en misbruik hiervan door merken zal afstralen op de algemene behoefte van consumenten om merken te liken.
- Je kan posts in de nieuwe timeline pinnen, dus vastzetten als admin. Je kan ze ook hiden en starren overigens als ze niet belangrijk of juist wel belangrijk zijn.
- De ruimte van een post is groter geworden dan hij op de oude wall was.
- Storytelling wordt belangrijker. Je kan namelijk milestones aanmaken (zoals, 5000 fans Yeuh!) (of Productlancering Product X!) (of, we hebben een Effie gewonnen voor onze campagne X yeah!)
- Leden zien op je timeline wie van hun vrienden tevens fan zijn en wie er interacteren en op welke manier. Positieve reviews krijgen en goeie webcare bedrijven wordt dus nog belangrijker!
- Je admin panel bovenin een page is veranderd, je hebt als admin direct op je timeline een aantal top insights staan over je members.
- Verder zijn er een heleboel features mbt filtering en selectie van content die ik nu niet het belangrijkste vindt.
Ben zeer benieuwd naar jullie mening en ervaringen over deze toepassing. Moet zeggen dat ik best geloof in de toegevoegde waarde van social media en de kracht ervan, maar tegelijkertijd zie ik dat het enorm gehyped wordt en dat heel veel bedrijven geen flauw idee hebben van wat ze aan het doen zijn en toch gouden bergen verwachten.
Andere interessante bronnen over dit onderwerp zijn:
- voor- en nadelen van Facebook Timeline voor bedrijven: naar het artikel
- Marketingfacts over Facebook Timeline voor bedrijven: naar het artikel
- Dutch Cowboys over Facebook voor Brand Pages naar het artikel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten