De Nederlandse consument geeft online enorm veel geld uit aan kleding. In 2011 werd ruim een half miljard euro besteed aan kledingaankopen op het internet. Voor de komende jaren zullen de uitgaven aan kleding online sterk blijven toenemen.
Inherent hieraan besteden webwinkels die kleding verkopen enorme bedragen aan Google AdWords. Enkele grote webshops hebben maandelijks een AdWords budget van vele tonnen. Het leek mij interessant te onderzoeken welke verkoopargumenten het meest gebruikt worden in de AdWords advertenties van webwinkels die online kleding verkopen en of zij daarmee inspelen op de behoeften van de consument.
Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat consumenten de volgende redenen aandragen waarom zij ervoor kiezen online te shoppen.
1. 24/7 kunnen shoppen
2. breed assortiment
3. lagere prijs
4. probleemloos ruilen
5. meer producten op voorraad
Nu we dit weten is het natuurlijk interessant eens te kijken in hoeverre webshops op bovenstaande behoeften inspelen. De verkoopargumenten die het meest naar voren kwam in AdWords advertenties zijn de volgende:
1. snelle levering
2. korting/uitverkoop (met percentage)
3. topmerken
4. betaalbaar/scherpe prijs
5. nieuwe collectie
6. gratis verzendkosten (vanaf een bepaald bedrag)
7. groot aanbod/assortiment
8. gemak van online shoppen
9. niet goed, geld terug
10. benoemen fysieke winkel
Conclusie
Shoppen bij een AdWords-adverteerder kan per definitie uiteraard 24/7. Dit argument laat ik daarom buiten beschouwing.
Consumenten laten verder weten dat ze een breed assortiment belangrijk vinden. Webshops spelen hier niet expliciet op in. Dit heeft deels te maken met het feit dat er ook niche-shops zijn die eenvoudigweg niet een heel breed assortiment hebben. Het lijkt echter geen kwaad te kunnen om te benoemen dat er vele duizenden producten op voorraad zijn. Ook hierbij moet nog een nuance aangebracht worden. Veel kledingshoppers zijn vrouwen. Bij hen werkt het vaak iets minder goed om in te spelen op feitelijkheden.
Ook het (eenvoudig) ruilen, komt in AdWords advertenties niet prominent naar voren. In slechts ongeveer 10 procent van de AdWords advertenties wordt hiervan melding gemaakt. Dit is deels te verklaren dat webshops niet al te veel consumenten willen aantrekken die hiervoor vallen. Het retourpercentage en de hieraan verbonden kosten, zijn in de kledingbranche namelijk enorm hoog.
Al met al kunnen we stellen dat de behoeften en verkoopargumenten behoorlijk goed op elkaar aansluiten. Waar dat niet gebeurt, is een goede verklaring te geven. Toch jammer, het is bij onderzoek natuurlijk veel leuker als je wat wereldschokkende gegevens kan publiceren ;)
Dress-for-less gebruikt een AdWords-advertentie die de complete top 3 meest gebruikte verkoopargumenten bevat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten