Dit blog gaat over Google Ads. Lees hier nieuws, tips en andere nuttige informatie over adverteren in Google Ads.

zondag 5 mei 2013

Decoy-effect

Het afleidingseffect (asymmetrische dominantie-effect) of decoy-effect wordt in de marketing veelvuldig toegepast om de keus van de consument te sturen. Aan twee ogenschijnlijk gelijkwaardige opties wordt een derde onaantrekkelijke optie toegevoegd om een voorkeur bij een consument te forceren.

Onderstaand voorbeeld zorgt voor verduidelijking. De Telegraaf biedt bijvoorbeeld twee abonnementen.

Digitaal abonnement: € 59,-
Print & Digitaal abonnement: € 125,-

In een soortgelijke case koos 68% van de abonnees voor het digitale abonnement. De resterende 32% koos voor het combinatie abonnement.

Door een onaantrekkelijke optie toe te voegen, werd de keus sterk beïnvloed.

Digitaal abonnement: € 59,-
Print abonnement: € 125,-
Print & Digitaal abonnement: € 125,-

Nu koos maar liefst 84% voor het combinatieabonnement. Het print abonnement werd niet gekozen. Het digitale abonnement genoot de voorkeur bij 16% van de abonnees.

Samengevat kunnen we stellen dat het toevoegen van de onaantrekkelijke optie voor afleiding (decoy) zorgt. Vooral binnen online conversie optimalisatie worden dergelijke "trucs" veelvuldig gebruikt.

Geen opmerkingen: