Een blog over e-commerce en online marketing door Erik van der Veen. Sinds 1997 actief met online marketing. Mail voor advies, coaching of trainingen: info@erikvanderveen.nl.

vrijdag 27 juli 2012

Beter inzicht in het weigeringspercentage

Al jaren is er veel discussie over het weigeringspercentage(*) dat Google Analytics toont. In het algemeen mogen we stellen dat een hoog weigeringspercentage een slecht teken is. Klaarblijkelijk sluit de inhoud van de site niet aan bij hetgeen de bezoeker zoekt.

Niet altijd een probleem
Toch zijn er situaties denkbaar waarbij een hoog weigeringspercentage absoluut geen indicator hoeft te zijn van een "mismatch" tussen de site en de bezoeker. Ik noem er twee.

- Als een bezoeker het telefoonnummer van een bedrijf en dat direct kan vinden op de landingspagina dan is een hoog weigeringspercentage geen probleem.

- Als een bezoeker minutenlang op een pagina blijft en in een wervend verhaal alle voordelen van een bepaald product leest, hoeft een hoog weigeringspercentage zeker geen probleem te zijn.

Voor laatstgenoemde uitzondering heeft Google een oplossing bedacht door het aanpassen van de Google Analytics code. Google noemt dit zelf de "adjusted bounce rate".

Aanpassen Analytics code
Als u vindt dat een lang bezoek aan een pagina niet binnen het weigeringspercentage zou moeten tellen, dan kunt u dit instellen door de onderstaande vetgedrukte code toe te voegen aan uw Google Analytics (asynchrone) script. In de regel heb ik vermeld dat er een zogenaamd evenement aangemaakt moet worden waarbinnen bezoeken van minimaal 25 seconden niet als weigering meetellen.

Plaats de volgende regel:
setTimeout("_gaq.push(['_trackEvent', '25_seconds', 'read'])",25000);

De beide getallen "25" in de code corresponderen met het aantal seconden.

Na dit stukje code dat al in uw script staat:
_gaq.push(['_trackPageview']);

Desgewenst kunt u de bezoekduur ook als Google Analytics-doel instellen. Dit geeft u de mogelijkheid om het doel als conversie te importeren in Google AdWords.

Ik ga de code straks implementeren op enkele sites en zal komende week mijn ervaringen laten weten.

(*) Wat is een weigeringspercentage?

Het weigeringspercentage (bounce rate) is een belangrijke graadmeter binnen Google Analytics die het percentage van de sitebezoekers toont dat slechts één pagina van uw site bezoekt.

Een weigeringspercentage van 40 procent geeft dus aan dat 40 van de 100 bezoekers de site direct weer verlaat op de pagina waarop men binnen is gekomen.

Lees hier mee over wat een gemiddeld weigeringspercentage is.

Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget