bron: webanalisten.nl / 1 juli 2008
Iemand wil inderdaad een product kopen in jouw online shop. Hoera! Nu alleen nog zorgen dat de gang via de winkelwagen succesvol verloopt. De winkelwagen… Een onderdeel in de ecommerce website waar het vaak fout gaat. In dit artikel 5 tips hoe je het winkelwagen proces (verder) kunt optimaliseren:
Geen account, gewoon afrekenen graag!
De meeste mensen willen helemaal geen account aanmaken, maar gewoon betalen. Als ze al een account hadden weten ze de inlog niet meer. Natuurlijk wil je klantgegevens opbouwen, maar het matchen van overeenkomende profielen mag toch niet zo lastig zijn? Zorg in ieder geval altijd voor een optie waar de bezoeker er voor kan kiezen om geen account aan te maken.
Hoeveel ga ik eigenlijk betalen?
Een veel gemaakte fout is om pas aan het einde van het hele winkelwagen proces aan te geven wat de daadwerkelijke kosten zijn die moeten worden afgerekend. Belastingen, verzendkosten etc. De klant wil het allemaal al weten voordat hij het bestelproces in gaat. Dit moet elk moment zichtbaar zijn. Lees ook het hier eerder verschenen onderzoek van Paypal over afhaken tijdens het bestelproces.
Geen pagina refreshes tijdens het formulier invullen!
Je vult je postcode in en de pagina refresht omdat de verzendkosten hoger zijn in jouw regio of omdat de straat automatisch wordt ingevuld. Prima om deze informatie te geven, maar niet op deze manier. Het formulier mag tijdens het invullen niet van plek wijzigen. gebruik AJAX oplossingen om wijzigingen door te voeren!
Laat mij zien wat er gebeurt wanneer ik iets in mijn winkelwagen leg.
Hoe vaak zie je niet een pagina refresh na het plaatsen van een artikel in je winkelwagen. Je komt bovenaan de pagina uit en je vraagt je af wat er is gebeurd. Neem de bezoeker of mee naar het winkelwagenoverzicht, of gebruik via AJAX technieken een tussen scherm (of layer) met daarin de melding dat het item is toegevoegd aan de winkelwagen en of je nu verder wilt winkelen of afrekenen.
Weinig pagina’s en weinig afleiding.
Het is al zo vaak gezegd, maar toch wordt het nog steeds niet overal gedaan. Wanneer een bezoeker eenmaal in het daadwerkelijke aankoopproces zit, moet je dit in zo min mogelijk pagina’s laten plaatsvinden. Alles dat niet relevant is moet verdwijnen, elke pagina extra is een afhaakmoment. Ook moeten de voltooien stappen zo min mogelijk voorzien zijn van afleiding. Alles dat niet relevant is zorgt ook hier voor afleiding van het doen.
De tips zijn op basis van dit artikel op morevisibility.com. Dit is een subjectieve mening, maar wel van iemand die zijn werk heeft in het optimaliseren van ecommerce websites. Zelf heb ik op basis van praktijkervaringen een aantal aanbevelingen aangescherpt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten