Dit blog gaat over Google Ads. Lees hier nieuws, tips en andere nuttige informatie over adverteren in Google Ads.

zondag 12 augustus 2012

Snelheid checkout webshops vergeleken

Het en zoeken in een webshop en het doorlopen van het checkout proces kan een enorme conversiekiller zijn. Ik wilde eens testen hoe lang het bij duurt om een DVD te bestellen.

De uitgangspunten:
  • Ik wist exact welke DVD ik wilde hebben
  • De prijs (die nagenoeg gelijk was) speelde geen rol
  • Ik ging heel doelgericht en snel door de stappen heen
  • Ik heb me niet laten afleiden door vele vragen
  • Ik begon op de homepage en gebruikte het zoekveld
  • De meting stopte toen ik op de iDEAL-pagina van mijn bank kwam

    bol.com: 1:44 minuut
    Het sterke aan bol.com is dat zij zich als enige zorgen maken om de veiligheid van mijn wachtwoord. Ik had bij alles sites een vrij eenvoudig wachtwoord ingetoetst. Bol.com gaf duidelijk aan dat het niet veilig genoeg was. Dit zorgde voor enige vertraging in het bestelproces. Maar uiteraard zeker niet storend omdat het mede in mijn belang is. Opvallend was hierbij wel dat ik bij het invoeren van mijn eerste wachtwoord aan had gegeven dat ik de nieuwsbrief niet wilde ontvangen. Toen ik mijn wachtwoord opnieuw moest invoeren, had bol.com mijn ingevoerde mailadres wel onthouden, maar het feit dat ik de ontvangst van de nieuwsbrief had uitgezet niet. Hiervan stond middels een vinkje dat ik kort daarvoor had uitgezet weer aangegeven dat ik deze toch wel wilde ontvangen. Ik zal eens bij bevriende programmeurs navragen of dit een marketingkeus of dat dit technisch gezien gewoon niet anders kan.



    Wehkamp.nl: 1:25 minuut
    Wehkamp stelde mij nog wel de vraag of ik cookies voor gerichte aanbiedingen accepteerde. Ik kan me voorstellen dat dit voor velen vertraging kan opleveren omdat zij eerst moeten weten wat dit inhoudt. Wehkamp accepteerde mijn onveilige wachtwoord.

    Free Record Shop, ECI en Cosmox: 1,36 minuut
    Deze bedrijven maken gebruik van een identiek checkoutproces.

    Binnenkort zal ik mij ook storten op andere markten.

    Al met al moet ik zeggen dat bovenstaande shops het allemaal goed op orde hebben. Het ging vrij snel en ik ondervond geen problemen.

  • Geen opmerkingen: